23 april 2011

Jakten på "Winter" fortsätter i Berlin

Ja det har varit lite dåligt med bloggandet på sistone. Det har liksom funnits annat att göra...
Men jag tänkte meddela att jakten på Winter (efternamnet alltså) kan ta slut den 9:e maj efter flera månader med mailande och letande i Tyskland och Polen!

För den som missat historien bakom Winter så har vi förhoppningen om att efter vårt bröllop i augusti få heta Winter i efternamn. Namnet kommer från Pontus mormors morföräldrar. Eftersom de föddes i Tyskland så har jag letat efter födelseattesten (papper som PRV kräver) där. Det vore nog inte så svårt om det inte varit för att det varit krig i Europa i mitten på 90-talet. En del av Tyskland blev polskt efter kriget och i övergången så försvann det en del papper, papper vi nu hoppas finns i centralarkivet i Berlin.

Jag lyckades nämligen få tag på en person på Standesamt i Berlin som kunde engelska (tack och lov) och jag fick då veta att trots att handläggningstiden är 20 månader om man skickar efter papperna så kan man få dem över dagen om man åker dit. Sagt och gjort och den 7 maj åker vi till Berlin för två dagars turistande och sen till centralarkivet för att förhoppningsvis hitta det sista pappret, "the missing link".

En ytterliggare trevlig bonus är att resan sammanfaller med min födelsedag och att jag dessutom har en stor stad som Berlin att försöka hitta bröllopsskor i storlek 42! Det kan ju bara bli hur bra som helst! :)

2 kommentarer: