14 juli 2011

Google+ å sånt

För den som missat det så läser jag en sommarkurs nu som heter "Att finnas digitalt - möjligheter och risker. Jag har kanske inte ägnat så mycket tid åt den som jag borde men fr.o.m nästa vecka så har jag semester så då ska jag väl hinna med den lite bättre. Uppgifterna handlar onekligen en del om riskerna om att leva digitalt. Hur mycket lämnar du ut om dig själv och till vem.

Jag har för egen del en relativt liberal syn på det där med säkerhet. Vill någon veta något om mig så är det inte särskilt svårt att ta reda på det men i dagarna så har det hänt lite grejer som gjort att jag faktiskt för första gången på väldigt länge faktiskt reflekterar över vad min digitala närvaro. Nu tänker jag inte främst på bankkonto och liknande, det håller jag hårt på, men allt det andra.

Tanken väcktes när jag fick en inbjudan till Google+. Jag ska i ärlighetens namn säga att jag inte har så bra koll på vad det egentligen är och innebär men man måste ju prova och "see for yourself". Jag vet inte om syftet är att konkurrera med t.ex. Facebook oavsett så är principen lite (vad jag upptäckte än så länge) densamma, lägga till vänner i kretsar och dela innehåll (foto, video etc) med varandra. Jag har inte hunnit titta så mycket på det än men det verkar schyst.

Hur som helst. Jag sitter och uppdaterar min profil och inser hur mycket information jag lämnar ut om mig själv. Den mesta infon är sådant som jag inte tror någon skulle bry sig särskilt mycket om men ändå. Civilstatus, var jag är när och varför jag är där. Planer, framtidshopp, middagsfunderingar osv.

Jag hade först tänkt lägga upp mer om min möhippa här på bloggen men i så fall så kanske jag borde fundera på om jag ska lösenordsskydda inlägg. Inte för att det var så hemligt det som hände men för att ändå hålla lite på privatlivet.

Jag vet inte vad mina funderingar lett till och ibland behöver de kanske inte leda till något särskilt. Det är kanske resan som är målet. Att överhuvudtaget fundera och reflektera över sin digitala närvaro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar