25 januari 2012

Äntligen en diagnos! (Tack primärvården!)

Trots att jag gnällt lite de senaste veckorna för att min läkare var på semester och jag därför fått vänta på resultaten på alla prover och röntgen så är det förlåtet nu.
I morse ringde hon nämligen och gick igenom alla proverna och de olika värdena på dem så slutade det med att jag faktiskt fått en diagnos, Hypotyreos.

Läs mer om Hypotyreos här

Det är allvarligt om det går obehandlat men med en tablett om dagen så kommer jag att kunna leva precis som vanligt. Listan över symptom kan göras lång så det ska faktiskt bli spännande att se vad som berör på detta och blir förändrat och vad som kommer bestå.

När det gäller magnetröntgen så hittade de det inget allvarligt fel men en avvikelse i blodkärlen gör att både jag och mina röntgenplåtar får en remiss till neurologen.

Att jag gnällde innan över att läkaren skulle ha semester precis när jag gjort alla proverna var ju så klart ett tecken på att nervositet för vad som skulle framkomma. Men när jag funderar vidare på detta så är detta inte hela sanningen. Mycket av otåligheten beror nog också på att, i alla fall jag, är så van vid att allt går fort och att man aldrig behöver vänta. Allt serveras framför dig och vi har nog alla till mans/kvinns blivit lite lata och bekväma.

Vidare så är jag också ofantligt tacksam över att jag bor i Sverige. Visst finns det samhällsklyftor och visst har vården fått sig en rejäl törn med den senaste blå regeringsåren men trots detta så finns det nog t.o.m hos de blå en viss känsla för att mycket av Sveriges framgång beror på det fina (om än något grovmaskiga) skyddsnät som finns idag. Visst finns det de som inte har råd att gå till läkaren, det är jag fullt medveten om men om vi lägger allt det orättvisa åt sidan för en sekund så inser vi ändå att vi har en bra grund.
 I denna sjukdomsutredning så har jag än så länge gjort ett läkarbesök och två provtagningar på min vårdcentral (varav ett prov skickades till ett annat labb) samt två omgångar röntgen av huvudet för 120 kr. 120 spänn! Det är nästan samma summa som jag betalar för att gå på bio till helgen. Det är lågt det... t.o.m lägre än Glocalnet.

Visst behöver vi jobba vidare på att förändra samhället men just idag tänker jag bara vara så glad för att det på min vårdcentral jobbar engagerade sjuksköterskor och läkare som tagit mina diffusa klagomål på största allvar.

Heja Sverige och heja alla oss som bor här och tack till Östermalms Vårdcentral i Kristianstad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar