12 juli 2012

Sluta vara förstående - bli arg!


Det var löjligt länge sedan jag bloggade men varken orken eller tiden har funnits där.
Men så ibland så tänder det till och jag kan helt enkelt inte vara tyst...

På mitt jobb har vi dagstidningarna Kristianstadsbladet och Norra Skåne. Den senare tycker jag inte är mycket för världen. Stora nyheter kommer i tidningen flera dagar, ibland veckor, efter de hänt och det är lite väl mycket lokaltidning för min smak.

Men ibland så dyker det dock upp undantag. Ett sådant hände idag när jag slöbläddrar igenom tidningen (allt för att slippa lyssna på "gubbarnas" skitsnack om hur hemskt kontrollerande deras fruar är). Jag fastnade för Isabelle Ståhls krönika om "Kvinnor agerar mer logiskt än män". Rubriken kan vid första anblick vara lite vilseledande men värd att läsa...

Den berörde några punkter och när igenkänningsfaktor slog till så gjorde den nästan det med så mycket kraft att jag blev illamående... De flesta av er av det kvinnliga könet har i skolan säkert blivit tokig på en kille som dragit er i håret eller tetats och responsen från någon vuxen har varit "Det gör han bara för att han gillar dig..." Jag har aldrig reflekterat över detta förrän jag läste Isabelles tankar kring det.

För vad är det egentligen för jäkla trams!!! Är det okej att en kille drar mig i håret eller slänger grejer på mig för att han gillar mig. Det är det ju så klart inte! Det säger väl vilket sund förnuft som helst! Detta synsätt präglar ju så klart oss tjejer i att vi helt enkelt får stå ut med lite hårdare tag och bita ihop medan killarna alltför sällan får höra att man faktiskt inte gör så, att det inte är okej. Isabelle drar det vidare till misshandelsstatistiken som säger att av de 27 200 anmälda fallen av kvinnomisshandel 2010 så sker misshandel i en majoritet av fallen av en man som kvinnan har någon relation till.

Parallellen mellan de båda frågorna är förstås lång men faktum kvarstår ju att vi alla uppfostrar killar och tjejer olika i detta hänseende. Givetvis är det inte alla killar som tetas på förskolan som växer upp och misshandlar kvinnor men kanske hade statistiken sett annorlunda ut om någon vuxen sagt till den lilla flickan på skolgården att det inte var okej och att man inte skulle finna sig i det. Att man redan i de unga åldrarna faktiskt lär sig att respektera andra människor, deras vilja och egendom och att det inte är något vi slutar lära våra barn/tonåringar/människor i vår omgivning.
Då hade kanske tjejen inte accepterat att någon sätter sig på henne och fler killar hade växt upp med en mjukare attityd och kanske (förhoppningsvis) om någon generation kan vi mötas på mitten.

Om nu någon tror att detta försvinner med åren så är det kanske så till viss del men långt ifrån överallt. Jag jobbar själv i en mansdominerad bransch och jag stöter relativt ofta på liknande beteende men då handlar det ofta om skämt om blondiner, kvinnor, homosexuella osv. När jag lyfter det får jag ofta höra "Äh, de menar inget" och "Det är bara gamla gubbar som snackar". Må så vara att de kanske inte alltid menar det de säger (jag vet att de är trevliga och snälla människor) men det rättfärdigar väl inte deras beteende. Att dra skämt om homosexuella är att gå över gränsen för vad som är okej. Principen är detsamma som förskolekillarna som får hållas när de tetas och drar någon i håret. "De vet inte bättre" "De kan inte uttrycka sig på något annat sätt". Skitsnack! De gör det för att de aldrig fått lära sig något annat!

Isabelle avslutar med att hon förstår att killar kommer från en kultur där det inte är tufft att gråta och visa känslor men att hon är trött på att ha överseende och vara förstående med killars beteende. Jag citerar delar av Isabelles text:
"Att vara förstående är något av det mest passiviserande som finns. Det gör att man sväljer ilskan tills den stängts inne så länge att den förvandlats till gråt. Att gråta är betydligt med ofarligt än att bli arg."
"En gråtande tjej kan alltid tröstas. Att gråta är utmattande."
"När man är arg glömmer man att ha överseende... Och när man för några sekunder glömmer att vara en förstående flickvän känns det plötsligt som att man kan bli vad som helst"

Så klart så dissade några av männen på jobbet krönikan. För vad vet en 24 tjej (Isabelle) om livet och om män. Mer än många män skulle jag vilja påstå, kanske mer än mig. För hon har i alla fall sett de mönster jag själv nästan svalt som sanning. Att vi tjejer ska vara förstående och tuffa till oss för att vi ska kunna hantera männen och deras bristande kommunikationskapacitet som tar sig uttryck i neandertal- och sandlådebeteende.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar