22 januari 2013

Rör inte mitt kött! (När blev kött en rättighet?)

Jordbruksverket har idag släppt en rapport om den svenska köttkonsumtionen och ett av förslagen för att få den att minska är att man borde inför en köttskatt. Föga förvånande har varken finansministern eller jordbruksministern nappat.

Om skatt är det ultimata sättet att minska vår köttkonsumtion låter jag vara osagt men tydligen ska beräkningar från Chalmers visa att en skatt som genererar en ökning av köttpriset på 15kr/kg skulle föra med sig en minskning med 15%.

Hur som helst. Det jag mest blivit förvånad över (fast man inte borde bli det) är människors reaktioner på förslaget. Människor blir arga för att man måste minska sin konsumtion, det är orättvist mot de som inte har det så gott ställt i Sverige och tänk på alla bönder!!!
Människor är så inställda på att äta kött är en rättighet och man ska minsann kunna äta det varje dag!

Senaste numret av Effekt handlade om kött.
Nu tillhör jag dem som äter kött, och sannolikt lite för mycket också, men inte skulle jag bli arg för att någon skulle föreslå en köttskatt. Jag vet ju att kött, och då särskilt nötkött, tar mycket resurser i anspråk och lika gärna som jag accepterar alkoholskatten så hade jag även accepterat en köttskatt. Jag hade även accepterat höjda priser på annan onyttig mat/snacks om man istället sänkt det som är nyttigt. Hade matmomsen sänkts till 6% på KRAV-märkt så hade sannolikt en försäljningsökning skett.

All konsumtion ökar när det är billigt och det är ju också därför vi har ett slit och släng samhälle överlag. Vi slänger enormt mycket mat, häller ut mjölk som absolut funkar att dricka men där "bäst-före" datumet passerat och vi köper tekniska prylar och kläder lika ofta som vi byter underkläder. Priset på vad en vara faktiskt kostar att producera borde återspeglas i vad vi konsumenter betalar.

Jag minns fredagskvällarna när jag var liten. Att få äta ris, bearnaisesås och stekt kotlett var så himla gott! Jag kan fortfarande minnas vilka skålar vi använde och doften från köttet var himmelsk. det var fest och fredagsmys (innan begreppet uppfunnits)!
Men det var säkert också så gott för att vi inte åt det varje dag. I veckorna var det lite "enklare" mat och det gjorde ju inget, det var ju gott det med. Det gjorde ju också fredagskotletten så mycket festligare.

När man äter något sällan så blir det så mycket godare (hur enkelt och trivialt det än må vara). Precis som man blir mer uppspelt inför en ny tröja om man inte köper nya kläder varje månad.

All konsumtion påverkar vår värld och därför är det så mycket viktigare att ju fler vi blir på jorden, ju mer måste vi begränsa vår egen konsumtion. I inledningsfasen kommer vi säkert känna oss olyckliga men i det långa loppet tror och hoppas jag att vi blir lyckligare eftersom vi värdesätter det vi har så mycket mer.

Ja, jag kom ifrån köttspåret lite men principen är densamma där som med alla annan konsumtion...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar